Zippo zapalovače – Príbeh spoločnosti
Príbeh spoločnosti Zippo Manufacturing Company je príbehom jej ľudí, od zakladateľa George G. Blaisdella po mnoho zamestnancov, zákazníkov a zberateľov, ktorí sa stali súčasťou jej 80- ročnej histórie. Ich vernosť značke Zippo z nej spravila jednu z najväčších amerických spoločností, ktorej históriu tu opisujeme. Pozrite sa s nami ako vznikli legendárne zippo zapalovače.
História značky Zippo začína začiatkom 30. rokov dvadsiateho storočia v Bradfortskom Country klube v Bradforde, v Pennsylvánii. Pán Blaisdell sledoval svojho kamaráta, ako sa nešikovne snažil zapáliť zdanlivo zložito fungujúci rakúsky zapaľovač (tzv. „rakušák“). Zapaľovač fungoval skvele dokonca aj vo vetre vďaka dizajnu komína, avšak jeho vzhľad bol iba účelový. Jeho použitie si vyžadovalo dve ruky a jeho tenký kovový povrch sa ľahko preliačil.
Vznik prvého zapaľovača
Koncom roku 1932 sa rozhodol navrhnúť novú podobu „rakušáka“. Pán Blaisdell vyrobil obdĺžnikovú schránku a pripevnil k nej kryt zapaľovača za pomoci pántu. Zachoval pritom však tvar komínu, ktorý chránil plameň v nepriaznivých podmienkach. Výsledkom bol zapaľovač, ktorý vyzeral dobre a ľahko sa dal ovládať. Prvý zippo zapalovac ( v súčasnosti vystavený v Zippo/Case Museum v Bradforde ), bol vyrobený začiatkom roku 1933 a predával sa za $ 1.95. Už od samého začiatku boli podporované bezpodmienečnou doživotnou zárukou pána Blaisdella, ktorá znela – „Zippo funguje, alebo ho zadarmo opravíme ™“. Názov Zippo bol vytvorený samotným pánom Blaisdelom, pretože sa mu páčilo slovo „zipper“. Preto vytvoril niekoľko variácií slova a rozhodol sa pre slovo „Zippo“, ktoré mu znelo „moderne“.
Žiadosť o originálny Zippo patent bola podaná 17. mája 1934 a patentové číslo 2032695 bolo udelené 3. marca 1936. Druhý patent číslo 2517191 bolo vydané 1. augusta 1950. Vzhľad Zippo zapaľovača zostáva až dodnes prakticky rovnaký, s výnimkou drobných vylepšení. Uprostred 30. rokov bradfordská spoločnosť Kendall Refining objednala 500 Zippo zapaľovačov. Tieto sa považujú za prvé reklamné zapaľovače vyrobené spoločnosťou Zippo a sú veľmi cenné pre zberateľov. Dnes naďalej veľa spoločností používa Zippo zapaľovače ako reklamný prostriedok a Zippo „reklamné“ zapaľovače sú aj naďalej veľmi obľúbené medzi zberateľmi.
Zippo zapalovače a druhá svetová vojna
Počnúc rokom 1939 spoločnosť Zippo bola hlboko ovplyvnená druhou svetovou vojnou. Na základe vstupu Spojených štátov do vojny, spoločnosť Zippo zastavila svoju výrobu zapaľovačov pre trh spotrebiteľov a venovala všetko úsilie na výrobu pre armádu Spojených štátov. Vojenská iniciatíva viedla k tomu, že sa začali vyrábať oceľové Zippo zapaľovače s povrchovou úpravou black crackle. Skutočnosť, že milióny amerických vojakov priniesli svoje zapaľovače na bojisko, bolo významným prvkom v zakladaní americkej Zippo ikony po celom svete. Zásobovanie na vojenskom trhu vyústilo do plnej produkcii a umožnilo spoločnosti Zippo byť finančne silnou a stabilnou a vytvoriť z nej životaschopnú spoločnosť.
Koncom vojny v roku 1945, spoločnosť Zippo vyrazila na cesty predávať zapaľovače do Ameriky v čase mieru. Pán. Blaisdell, promotér srdcom, chcel vytvoriť auto, ktoré by vyzeralo ako Zippo zapaľovač. V roku 1947, sa zrodilo Zippo Auto.
Uprostred 50. rokov spoločnosť Zippo začala raziť na spodnú stranu každého Zippo zapaľovača dátové kódy. Pôvodne to malo slúžiť na kontrolu kvality, ale odvtedy sa kódy stali neoceniteľnou pomôckou pre zberateľov.
Ženy inšpirujú
Zahájenie produkcie modelu Slim v roku 1956 bolo významným míľnikom. Táto verzia zapaľovača bola navrhnutá hlavne pre ženy. Prvý „nezapaľovačový“ výrobok bolo vreckové pásmo zvané “rule”, vyrobené v roku 1962. Mnoho výrobkov bolo od 60. rokov do spoločnosti Zippo pridaných aj odobratých. Väčšina slúžila hlavne ako reklamné darčekové predmety. Patrili medzi ne napríklad kľúčenky, vreckové nožíky, písacie potreby a ZipLight vrecková baterka.
Snáď jeden z najväčších faktorov, ktorý ovplyvnil zberateľstvo bol pre Zippo jeho angažmán v Hollywoode a na Broadwayi. V priebehu niekoľkých rokov Zippo zapaľovač účinkoval vo viac ako 1,500 filmoch, divadelných scénach a televíznych programoch. Zippo zapaľovače si “zahrali” v takých rozličných inscenáciách ako napríklad “I Love Lucy” “The X-Men” a “Hairspray – the Musical.” Často je zapaľovač kľúčovou rekvizitou, ktorá sa používa ako nástroj, ktorý posúva dej ďalej alebo odráža charakter postáv alebo obdobie, v ktorom sa dej odohráva.
Zippo Moment
Na hudobnej scéne sa Zippo zapaľovače vznášali do výšky už od 60. rokov, aby vyjadrili úctu obľúbeným interpretom. Toto gesto sa neskôr nazvalo ako “Zippo Moment”. Známe “cvaknutie” Zippo zapaľovača pri jeho otváraní či zatváraní je zvuk, ktorý môžete počuť v niektorých piesňach, a zapaľovače sa taktiež stali súčasťou albumových obalov, nechali si ich vytetovať mnohí rockeri a stali sa tiež súčasťou fotiek hviezd, ako napríklad Rolling Stones. A preto vďaka takýmto skúsenostiam bola založená webová stránka.
Smrť zakladateľa a ďalší vývoj spoločnosti
Pán Blaisdell zomrel 3. októbra 1978. V pamäti všetkých sa zachoval nie len ako ten, čo vynašiel Zippo zapaľovač, ale taktiež pre svoju veľkorysú a ušľachtilú povahu. Po svojej smrti zdedili jeho podnikanie dcéry Harriett B. Wick a Sarah B. Dorn. V 80. a 90. rokoch už spoločnosť vlastnilo šesť členov Blaisdellovej rodiny, vrátane jeho dcér a ich detí. Dnes je jediným vlastníkom a zároveň aj predsedom správnej rady vnuk pána Blaisdella, syn jeho dcéry Sarah Dorn, George B. Duke . Prezidentom a generálnym riaditeľom spoločnosti je Gregory W. Booth.
V 70. a 80. rokoch spoločnosť Zippo v značnej miere rozšírila svoj predaj do zámoria, spolu s ďalšími snahami uspieť na trhu. Výsledkom je, že dnes sa Zippo zapaľovače predávajú vo viac ako 160 krajinách. Úspech značky či už na domácom či na trhu v zámorí, najmä v Číne a Indii, prispeli k rekordnému nárastu predaja v rokoch 2011 a 2012.
V roku 1993, spoločnosť Zippo kúpila firma W.R.Case and Sons Cutlery Company. Táto spoločnosť bola producentom exkluzívnych ručne vyrábaných nožov a ponúkala širokospektrálnu škálu kategórií výrobkov, od tradičných skladacích vreckových nožov a športových nožov s pevnou čepeľou, až po limitovanú výrobu pre pamätníkov či zberateľov. Spoločnosť bola založená v roku 1889 a má sídlo v Bradforde od roku 1905. Case má bohaté dedičstvo a získal si mnoho zanietených zberateľov či už Case nožov alebo Zippo zapaľovačov.
Odhaduje sa, že existuje približne štyri milióny Zippo zberateľov v Spojených štátoch a milióny ďalších po celom svete. Ich zápal a nadšenie pre značku je bezkonkurenčné. Pre zlepšenie zberateľských zážitkov, kluby Zippo zberateľov po celom svete dodržiavajú stretnutia a iné udalosti v priebehu celého roka.
Zippo múzeum
Zippo/Case Museum bolo otvorené v júli v roku 1997. Toto zariadenie má až 15,000 štvorcových stôp a nachádza sa v ňom okrem múzea aj obchodík a taktiež známa Zippo Repair Clinic, kde je zobrazený proces opravy Zippo zapaľovača. Zippo/Case Museum Store je múzejný obchodík, ktorý bol prestavaný začiatkom roka 2012 s textúrami ako tehla, kov a koža; drevom obložená dráha vedie k pokladni, ktorá je umiestnená v strede predajne a je osvetlená visiacimi bodovými svetlami, ktoré pripomínajú oheň; súhra historického umenia a životného štýlu fotografovania; a výstavné poličky a vitríny, ktoré pripomínajú Zippo značku, ktorá bola vyobrazená na spodnej časti zapaľovača.
Na jeseň roku 2002, spoločnosť Zippo získala registráciu ochrannej známky pre tvar Zippo zapaľovača. Táto skutočnosť sa stala významným míľnikom v snahe Zippo spoločnosti chrániť vlastnú značku pred falšovateľmi. Spoločnosť Zippo taktiež zahájila výrobu novej kategórie zapaľovačov, zvaných Zippo MPL®, čo bol viacúčelový zapaľovač; bol to plynový štýlový zapaľovač. Odvtedy bolo do kategórie viacúčelových zapaľovačov pridaných niekoľko nových výrobkov.
Viacúčelový zapaľovač
Vetru odolný Zippo zapaľovač, je jednoducho nutnosťou pre outdoorové dobrodružstvá a iné aktivity už viac ako 80 rokov. V archíve spoločnosti je nespočetne veľa príbehov o tom, ako či už svetlo, teplo, ba dokonca kovová schránka Zippo zapaľovača zachránila nejeden výlet pred fiaskom a existujú aj niektoré o tom, kedy zachránili dokonca niekomu život. V roku 2010 spoločnosť predstavila kovový ohrievač rúk, ktorý ich vďaka jednej dávke originálnej Zippo kvapaliny udrží teplé oveľa dlhšie ako akýkoľvek iný podobný konkurenčný výrobok na trhu. V roku 2011 spoločnosť pridala do zoznamu outdoorových výrobkov – Zippo Outdoor products, aj výrobky ako vode odolný Zippo núdzový podpaľovač ohňa a Zippo Flex Neck Utility Lighter, čo je viacúčelový zapaľovač s ohybným krkom. Zippo outdoorové výrobky sa stali veľmi úspešnými a vykazujú veľmi silné predaje po celom svete. Toto spoločnosť Zippo posilnilo a naďalej sa vyvíja. Koncom roka 2013 má značka Zippo vďaka svojmu úspechu predstaviť škálu robustného kempového vybavenia a iného príslušenstva súvisiaceho s ohňom.
Narastá výber rôznorodých Zippo výrobkov. Dnes značka Zippo radí do svojho sortimentu okrem príslušenstva pre zapaľovače aj plynové zapaľovače pre domácnosť, sviečkové zapaľovače, hodinky, parfémy pre mužov aj ženy, lifestylové a módne doplnky najmä pre mužov, a hlavne rozvíja škálu výrobkov pre outdoorových nadšencov týkajúce sa tepla a ohňa. Spoločnosť Zippo tiež vlastí aj značku Ronson, ktorá je známou značkou zapaľovačov a paliva do zapaľovačov.
500 miliónov!
V roku 2012, kedy slávila spoločnosť svoju 80 ročnú existenciu, výroba značky Zippo prekonala svoj ďalší míľnik – bolo vyrobených 500 miliónov zapaľovačov odkedy pán Blaisdell vyrobil v roku 1933 svoj prvý zapaľovač. Zapaľovač je zakorenený v štruktúre americkej, no taktiež aj celosvetovej kultúry. V marketingovej reči, značka sa môže tešiť zo svojej úrovne povedomia, ktorá je viac než 98 percent. To znamená, že zo 100 opýtaných, 98 ľudí, ktorý sa tohto výskumu zúčastnilo, poznalo názov značky Zippo a zapaľovač bez akéhokoľvek predošlého natrénovania – čo je úžasný faktor poznania.
Napriek tomu, že dnes je väčšina výrobkov jednoducho jednorazových alebo ich záručná doba je obmedzená, zapalovac zippo je stále predkladaný so svojím sloganom, ktorý k sebe viaže doživotnú záruku „Zippo funguje, alebo ho zadarmo opravíme ™ ” Počas svojej 80 ročnej histórie, žiaden zo zákazníkov nikdy neutratil ani cent za mechanickú opravu Zippo zapaľovača, bez ohľadu na vek či stav reklamovaného zapaľovača.
Študentka marketingu, ktorá sa zaujíma o životný štýl, módu a krásu. Píše články o rozličných pútavých témach.