Príbeh Zippo zapaľovača
Príbeh svetoznámeho Zippo zapaľovača sa začal písať v jeden letný večer roku 1932 v Pensylvánii. Svetom práve zmietala Veľká hospodárska kríza, ktorá sa začala obrovským prepadom akcií na americkej burze roku 1929 a trvala až do polovice tridsiatych rokov. Atmosféra vo vyšších kruhoch spoločnosti bola naplnená ekonomickým a politickým napätím. Pán George G. Blaisdell, ktorého neskôr prezývali aj Pán Zippo, bol v tento pamätný večer hosťom na večierku v Country klube v Bradforde, Pensylvánii. Rozhodol sa počas večierku vyjsť si na vzduch na terasu a tam si všimol svojho priateľa, ktorý sa práve snažil zapáliť si cigaretu. Bolo až komické ako sa sa pokúšal otvoriť nevkusný rakúsky zapaľovač, vôbec sa mu to nedarilo a Blaisdell sa ho so smiechom spýtal: „Prečo si nekúpiš nejaký krajší a lepší zapaľovač?“ Jeho priateľ odpovedal len vehementným tvrdením: „Funguje! Ten zapaľovač funguje!“
Blaisdella v ten moment napadlo, že práve v časoch ekonomickej krízy ľudia potrebujú veci, ktoré sú nielen lacné, ale aj dlho vydržia a sú odolné. Inšpirovaný vtipnou situáciou so zapaľovačom na spomínanom večierku sa rozhodol, že bude podnikať v odvetví výroby zapaľovačov.
Blaisdell rýchlo získal patentné práva od výrobcu rakúskeho zapaľovača a mierne ho upravil. Tieto zapaľovače sa však dobre nepredávali a navyše Blaisdell zistil, že majú množstvo chýb. Rozhodol sa preto vyrobiť nový zapaľovač, ktorý už nebude zlyhávať. Prvé čo zmenil bola veľkosť zapaľovača – zmenšil ho tak, aby sa ľahko a pohodlne zmestil do dlane. Ďalej pripevnil veko zapaľovača pántom o spodnú časť, aby sa dal jednoducho otvárať a zatvárať jednou rukou. Okolo knôtu vytvoril vyvýšený ochranný kryt proti vetru, upravil pôvodný dizajn obalu rakúskeho zapaľovača a nazval tento nový produkt Zippo.
Prvý Zippo zapaľovač
Prvý originálny Zippo zapaľovač bol vyrobený v roku 1932. Mal obdĺžnikový tvar a zatváral/otváral sa pomocou vyčnievajúceho pántu umiestneného na jeho užšom okraji. Aby sa produkt lepšie predával, Blaisdell prišiel s konceptom doživotnej záruky. „Náš produkt buď skvelo funguje, alebo vám ho zadarmo opravíme“ znelo heslo Blaisdellovej firmy. Zadarmo opravovali všetky typy chýb na zapaľovačoch a opravený zapaľovač odovzdali späť majiteľovi do 48 hodín.
V roku 1936 započali zapaľovače zippo úplne nový trend – gravírovanie. Okrem gravírovania iniciál ponúkali aj dva typy obrázkov a používali pri tom rôzne farby. Ľuďom sa páčil pocit individuality, ktorý takýto upravený zapaľovač vzbudzoval. Neskôr sa z gravírovania a vyobrazovania pre estetické účely stal veľmi úspešný trend čo sa týka reklamy. Na zapaľovačoch značky Zippo sa objavovala reklama pre športové tímy, armádu, letectvo, univerzity alebo animované postavičky. Zapaľovač sa stal malou reklamou, ktorú ľudia nosili vo vrecku.
Po vstupe Ameriky do druhej svetovej vojny roku 1941 sa Blaisdell sústredil najmä na výrobu zapaľovačov pre vojakov. Kvôli nedostatku materiálov sa zapaľovače vyrábali namiesto z mosadze z lacnejšej ocele ale to im na popularite neubralo. Naopak, vojaci si tieto zapaľovače veľmi obľúbili vďaka ich spoľahlivosti a zohrávali veľmi významnú úlohu v ich každodennom živote. Vojnou vo Vietname bol vzťah medzi vojakmi a Zippo zapaľovačmi ešte väčšmi prepojený.
Ďalším významným spojením, ktoré prispelo ku nesmrteľnosti pojmu „Zippo“ bola spolupráca so značkou Marlboro. Po prvý raz bol zippo zapaľovač spomenutý v reklame na cigarety Marlboro v roku 1954, kedy sa prvýkrát v reklame objavil aj slávny Marlboro cowboy. Odvtedy sa Zippo objavovalo na promočných akciách značky Marlboro pravidelne.
Kvalitné a krásne zapaľovače značky Zippo sa počas uplynulých dekád stali legendárnymi a vďaka ich odolnosti a kvalite sú cenené a obľúbené dodnes.
Fretčia mama, maliarka podivných ezoterických obrazov a pestovateľka začínajúcej botanickej záhrady v petržalskom byte. Má na starosti externých článkarov, tvorbu obsahu a textov na weboch, popisy, SEO optimalizáciu…