Ako prestať fajčiť – je to skutočne tak ťažké?

Ako prestať fajčiť vám v dnešnej dobe už poradí množstvo odborných publikácií, zdravotníckych brožúr, motivačných článkov v tlači, či edukačných videí na internete. Veľa informácií sa môžete dozvedieť na sociálnych sieťach v rôznych diskusných fórach, poradniach, či skupinách, kde sa vám snažia poradiť ako profesionáli v odbore, tak aj laici, ktorí vychádzajú z vlastných skúseností.

Odvykanie od fajčenia je náročný proces

Človeku neznalému problematiky sa odpoveď na otázku “Ako prestať fajčiť?“ môže zdať veľmi ľahká – “Keď chcete prestať, tak si jednoducho viac nezapáľte a hotovo!“ Netreba im to však zazlievať, pretože z nich hovorí len nevedomosť a nedostatok poznania toho, čím všetkým si musí prejsť človek, ktorý sa rozhodol prestať fajčiť. Takéto rozhodnutie, ale hlavne následný odvykací proces si vyžaduje obrovskú dávku sebaovládania, kde si dotknutý jedinec často siahne až na úplné dno svojich psychických síl.

Niekomu sa to podarí hneď na prvý raz, inému na druhý, piaty, desiaty, drvivá väčšina však zlyháva a svojej závislosti sa zbaviť nikdy nedokáže. Významná je v tomto smere pomoc okolia, rodiny, priateľov, partnera, ale aj podporná medikamentózna liečba a odborná starostlivosť, bez ktorej by sa to veľakrát nepodarilo ani tomu mizivému percentu úspešných šťastlivcov. Prečo je to tak náročné?

Zapálená cigareta odložená na zábradlí

Všetko má na svedomí nikotín

Nikotín je okrem dechtu a oxidu uhoľnatého jednou z troch hlavných zložiek cigaretového dymu. Nikotín je alkaloid, ktorý sa nachádza v tabakových listoch. Je to legálna – vysoko návyková droga. Návykovosť nikotínu odborníci považujú dokonca za vyššiu, ako majú niektoré tvrdé drogy, napríklad heroín.

Pravidelný fajčiar si svoj organizmus postupne navyká na jeho pravidelný prísun formou cigaretového dymu, ktorý inhaluje do pľúc. Už v ústnej dutine dochádza ku jeho veľmi rýchlemu vstrebávaniu do krvi, trvá to približne len 10 sekúnd. Následne sa v mozgu spúšťajú chemické procesy, ktoré fajčiarovi spôsobujú okamžitý pôžitok a pocit uspokojenia.

Problém je v tom, že telo, ktoré si už na pravidelné dávky nikotínu navyklo, sa ho pri jeho nedostatku začne dožadovať. V tomto momente nastupuje silná a naliehavá túžba po cigarete, ktorá je jeho veľmi rýchlym zdrojom. Pokiaľ ku prísunu novej – ďalšej dávky nedôjde, nastupujú u fajčiara abstinenčné príznaky, ktoré sa prejavujú zvýšenou nervozitou, podráždenosťou, napätím, zlou náladou, až depresiou. Nastupuje nesústredenosť, zvýšená chuť do jedla, alebo poruchy spánku, ktoré fajčiarovi bránia v normálnom – obvyklom spôsobe života.

Presne toto je príčinou, prečo je odvykanie od fajčenia tak náročné a ťažké. Je to ten najzásadnejší dôvod, prečo sa fajčiar znova vracia ku cigarete aj napriek tomu, že sa rozhodol s fajčením skoncovať. Už nefajčí preto, že by sám chcel – jednoducho musí. Takže je to práve nikotín, ktorý vás núti znovu a znovu si zapáliť. V tejto fáze odvykania sa dá do istej miery pomôcť tieto prejavy zvládnuť, alebo ich zmierniť na znesiteľnú úroveň nikotínovou náhradnou terapiou, alebo aj farmakologicky.

Pohár vody a dve biele pilulky

Nikotínová náhradná terapia ako zdravšia alternatíva fajčenia

Nikotínová náhradná terapia funguje tak, že do vášho organizmu je dodávaný presne dávkovaný nikotín, avšak bez oxidu uhoľnatého, dechtu a množstva ďalších škodlivín, ktoré sú obsiahnuté v cigaretovom dyme. Nikotín samotný nie je ani zďaleka tak škodlivý, ako ostatné prímesi dymu, jeho hlavnou “úlohou“ je vytvárať závislosť. Tým, že sa ostatné zložky dymu eliminujú, dávky čistého nikotínu sa stávajú menej škodlivé, pričom dokážu zmierniť a potlačiť abstinenčné príznaky organizmu. Postupne a pomaly sa jeho dávky znižujú až dovtedy, kým sa prejavy abstinencie nikotínu potlačia na minimum, alebo celkom vymiznú.

Medzi zástupcov nikotínovej náhradnej terapie radíme nikotínové náplasti, nikotínové žuvačky, nikotínové pastilky a tabletky, nikotínové ústne prúžky, alebo nikotínový ústny sprej. Sú bežne dostupné v lekárňach, alebo e-shopoch, aj bez lekárskeho predpisu. Nečakajte však zázraky, je to stále iba pomôcka, nie všeliek.

Beznikotínová liečba dvíha percento úspešnosti

Pokiaľ u vás pokusy s náhradnou nikotínovou terapiou zlyhali, je tu stále ešte možnosť farmakologickej terapie. Túto vám však musí schváliť a odporučiť ošetrujúci lekár, ktorý dobre pozná váš celkový zdravotný stav a dokáže posúdiť vhodnosť takejto liečby. Bez lekárskeho predpisu sa ku týmto liekom nedostanete, liečba musí prebieha pod dohľadom odborníka. Predstaviteľmi tejto skupiny liečiv sú vareniklín a bupropión, ktoré sú však predávané pod inými obchodnými značkami.

Vareniklín je primárne určený na liečbu závislosti od nikotínu, s fajčením pomáha prestať tak, že znižuje chuť na cigaretu a zmierňuje abstinenčné príznaky. Bupropión je antidepresívum, ktoré účinkuje aj ako antagonista nikotínových receptorov, čím výrazne pomáha zbaviť sa závislosti na nikotíne. Zaujímavé je to, že ani jeden z týchto liekov neobsahuje nikotín, teda nepôsobia ako náhrada za ten, ktorý nebol telu dodaný z cigarety. Oba lieky pôsobia v mozgu, kde znižujú túžbu fajčiara po ďalších dávkach nikotínu. Ako väčšina liekov, aj tieto však majú svoje neželané vedľajšie účinky.

Ilustračný obrázok - písanie zoznamu

Ako prestať fajčiť – pár dobre mienených rád

Už som spomínal, že prestať fajčiť vôbec nie je jednoduché. Na úplnom začiatku by mala byť vykonaná prvá a najdôležitejšia vec – rozhodnutie. Nie však rozhodnutie typu – “vyskúšam a uvidím“, alebo “pokúsim sa a možno to výjde“, či “za skúšku nič nedám“. Musí to byť rozhodnutie významné a vážne – bez pripustenia kompromisu či zlyhania.

Spíšte si zoznam prečo by ste mali skoncovať s fajčením


Je vhodné spísať si zoznam vecí, pre ktoré ste sa rozhodli s fajčením raz a navždy skoncovať. Na list papiera formátu A4 si na jeho ľavú stranu napíšte všetky dôvody, ktoré vás donútili takto sa rozhodnúť. Môžu tam byť všetky zdravotné riziká, ktoré so sebou fajčenie prináša (napríklad rakovina pľúc, rakovina mozgu, kardiovaskulárne problémy, kôrnatenie ciev, mozgová mŕtvica a ďalšie), alebo aj nedobrovoľné – pasívne fajčenie ostatných členov domácnosti a stým súvisiace problémy. Na pravú stranu si napíšte zas všetky benefity, ktoré vám život bez cigarety dokáže priniesť – od zlepšenia zdravotného stavu a vylúčenia rizík spomenutých chorôb, až po ozdravenie domáceho prostredia, či nemalú finančnú úsporu. Proste všetko, na čo si len spomeniete. Bude to váš motivačný hárok.

Odstráňte predmety, ktoré by vám mohli pripomínať fajčenie

Ozdobný benzínový zapaľovač


Zo svojho okolia sa snažte odstrániť všetky predmety spojené s fajčením (popolníky, zapaľovače), ktoré by vám ho pripomínali. Vyhýbajte sa čo najviac miestam, ktoré sú úzko späté s vašim fajčením a môžu evokovať túžbu po cigarete (miestne pohostinstvo, klub, pub, bar a podobne). Odporúča sa obmedziť na minimum stretávanie s priateľmi – fajčiarmi, ktorí si vo vašej prítomnosti cigaretu doprajú aj napriek tomu, že vedia o vašej snahe skončiť s fajčením. Väčšinou sa tieto stretnutia nezaobídu bez podpichovačných a provokačných rečí, v snahe vyskúšať vašu pevnú vôľu. Pokiaľ sa ku tomu ešte pridá pár pohárikov alkoholu, ktorý má tendenciu “lámať“ predsavzatia, neveští to nič dobré.

Metóda postupného znižovania

V prípade, že sa rozhodnete s fajčením prestať metódou postupného znižovania denného počtu vyfajčených cigariet, mali by ste si zvoliť presné čísla a konkrétny časový horizont, kedy vyfajčíte tú poslednú. Inak sa môže stať, že deň D budete stále odsúvať na neskôr a odvykanie bude trvať neúmerne dlho. Samozrejme, bez želaného efektu. Osobne som zástancom metódy šokovou terapiou, teda prestať zo dňa na deň, ale voľba je len na vás. Hlavne, nech sa podarí.

Stres a nuda sú najväčší nepriatelia

Snažte sa predchádzať stresovým situáciám, ktoré ste boli zvyknutí zvládať tak, že ste si zapálili. Upravte si svoj denný režim tak, aby ste nemali čas nudiť sa – nuda je váš nepriateľ. Ak máte “nervózne prsty“, lebo ste boli zvyknutí držať v nich cigaretu, kľudne si vezmite do rúk ceruzku, guličkové pero, mobil, či niečo podobné, čím ich zamestnáte.

Ilustračný obrázok - pohyb

Pohyb je nadmieru dôležitý

Je vysoko pravdepodobné, že so znižovaním počtu vyfajčených cigariet bude zároveň rásť váš apetít. Nebojte sa, je to úplne normálne. To sa vám len vracia chuť do jedla, ktorú cigarety u vás dlhodobo potláčali, po čase sa to určite ustáli. Mali by ste si preto nájsť vhodnú pohybovú aktivitu, ktorá by kompenzovala dočasný zvýšený prísun jedla. Postačia aj pravidelné dlhšie prechádzky, ľahšie cvičenie, či iná nenáročná aeróbna aktivita. Verte mi, že vaše telo vám bude neskutočne zaviazané.

Dôkladne si upracte

Poriadne si poupratujte celú domácnosť. Dôkladne pozmývajte podlahu, povysávajte, umyte okná a vyperte záclony a závesy, aj nová maľovka dodá bytu sviežosť. Do práčky hoďte všetky šaty napáchnuté dymom, vytepujte sedačku, poutierajte prach. Spravte proste jedno veľké – generálne upratovanie, kde nenecháte kameň na kameni. Až bude všetko tip – top a byt bude ako nový, tak pri predstave, koľko vás to stálo energie, vám bude iste ľúto zadymiť ho čo i len jedinou cigaretou.

Nie ste v tom sami – aj slávni sa snažili

Mark Twain raz povedal: “Prestať fajčiť je najľahšia vec na svete. Aj ja to môžem potvrdiť, skúsil som to najmenej tisíckrát.“ Dve vety humorne ladeného výroku tohto svetoznámeho amerického spisovateľa v sebe skrývajú snáď všetko, čím si človek pri odvykaní od fajčenia musí prejsť. Želám vám, aby tých vašich pokusov prestať bolo čo najmenej, najlepšie len jeden – prvý a zároveň posledný. Veľa šťastia, priatelia!

Článok pre vás pripravil Vojtech

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial